Čvn 062014
 

Jednoho krásného dne – a byla to právě sobota 13. dubna, sešli jsme se v Rožnově pod Radhoštěm, krásném místě v lůně hor, zasvěceném koloběhu. Toto setkání nebylo vůbec náhodné – v Rožnově totiž sídlí rodinná firma MIBO, která brňákům (BKG), ostravákům (BO Kolobka) a všem dalším nadšencům, v rámci dne otevřených dveří nechala nahlédnout pod pokličku vývoje a výroby svých úžasných strojů se stupátkem. MIBO koloběžky a také koloběžky od Vaška Pechra, které vznikají na rámech Miba, jsme nejen mohli okem obdivovat, ovšem také vyzkoušet. Fotoreport zde. Plejáda strojů od výrobce z Valašska je opravdu široká – vyrábí koloběžky od dvanáctek (modely Courage nebo Rival) přes univerzální šestnáctky (Crazy, Mastr), velmi oblíbené dvacítky (Express, Royal) až po plnotučné koloběžky Geroy, RaceK či speciály na nejdivočejší sjezdy nedalekých Beskyd. Výčet modelů tímto zdaleka nekončí – jejich kompletní skladbu naleznete na stránkách výrobce – http://www.mibo.cz/kolobezky-mibo.

exkurze v mibo exkurze v mibo exkurze v mibo

Den otevřených dveří je krásná možnost, jak si leccos ozkusit, nejste-li rozhodnuti, která bude právě ta vaše láska vyvolená, koloběžková. Jeden z nejzajímavějších kousků vyráběných v Mibu je bezesporu legendární Crazy, od letoška i se zadním kolem o velikosti 16 palců. Zaujala nás natolik, že jsme si ji vypůjčili na tento test, najeli na ní stovky kilometrů v Čechách, na Moravě i v Rakousku a sepsali tuto recenzi..

Crazy se prodává ve dvou verzích – Crazy Classic a Crazy TOP. Za TOPku se určitě vyplatí sáhnout hlouběji do portmonky, jelikož za cenu o 1.800,- Kč vyšší oproti klasice získáte mj. kvalitní náboje s průmyslovými ložisky značky Novatec, osvědčené pláště Road Cruiser německého výrobce Schwalbe, V brzdy Shimano Deore, hustší výplet kol (32 drátů oproti 24), zvonek, rohy na řidítka a šikovný stojánek. Základní Crazyna je vybavena brzdy Shimano Alivio a plášti Kenda. Pro test nám byla zapůjčena právě Crazy TOP a vše dále uvedené je poplatné její konfiguraci.

mibo crazy, brno, řeka svratka opatovické rybníky na koloběžce zelená hraje prim

Jelikož tato recenze nevychází v odborném tištěném periodiku, ale na nezávislém webu nadšence pro stroje se stupátkem, mohu si dovolit i pár subjektivních pocitů. Každý jsme jiný a co nemusí vyhovovat mně, jinému padne jak šnekovi ulita a opačně. Subjektivní hodnocení se bude samozřejmě týkat jízdy na koloběžce Mibo Crazy, ale dovolím si lehce i něco ke komponentům stroje, ať již v pozitivně nebo se vztyčeným ukazováčkem.

cyril, metod a crazy crazyna s mikulovem v dáli pálava man & mibo crazy

Letošní Crazy má oproti té loňské o něco delší stupátko a celkově upravenou geometrii. Původních 12 palců vzadu vystřídal šestnáctipalec, takže stačí mít pouze jedinou náhradní duši a není tolik nutné přemítat nad výběrem plášťů. Na dvanáctky je tradičně těžké sehnat plášť s dobrými jízdními vlastnostmi a dostatečným huštěním, aby unesl i pořádného dospěláka. V šestnácti palcích je již výběr daleko barvitější a vy tak můžete mít z Crazyny silniční speciál nebo naopak terénní mašinu. Dodávané Schwalbe Road Cruiser jsou asi nejuniverzálnější pláště, které znám – v terénu vás nenechají na holičkách a při správném huštění umí na silnici řádně uhánět. Po sjetí Road Cruiserů bych nejspíš špekuloval nad rychlejšími Marathon Racer nebo plášti, které dává na kola Strida (vyrábí Innova). Toto by prospělo využití stroje na silnicích a jízdu zrychlilo. Otazné je, zda bych se nevydal vzhledem k přednostem stroje, které uvedu níže, opačnou cestou. Terénní pláště pro BMX kola značky Onza nebo jiné vhodné kousky by v Crazyně probudily neskonalý apetit řádit po lese, hrubozrných polních cestách nebo šusem po nocích sjíždět dlažební kostky historických center českých měst. Crazy je velmi univerzální stroj, se kterým můžete popustit uzdy své fantazie, snese téměř všechno.

svatý kopeček v mikulově mikulovský zámek bláznivé zátiší

Náboje Novatec šíře 100 mm téměř neslyšíte a lehkost jejich otáčení připomíná perpetuum mobile 🙂 Máte-li dobře seřízené brzdy a vycentrovaná kola, odmění se vám koloběžka takovou lehkostí jízdy, že budete překvapeni. Když je řeč o brzdách, tak dodávané Shimano Deore V-Brake brzdí naprosto dostatečně pro jedince běžné váhy 65-95 Kg. Při silnějším stisku pák Deore zastavíte prakticky na místě. Výplet s 32 dráty unese snad i slona, tedy není co dodat. Díky hustému výpletu se o něco hůře dostanete k ventilku duše, než u větších průměrů kol, ale to je o zvyku. Ráfek je obyčejný jednostěnný. Dodávané blatníky jsou ocelové a váží každý něco přes 300 gramů vč. vzpěry. Pokud nebudete koloběžku šetřit, jak jsem jí dával zabrat já, musím upozornit na jediné slabší místo kovového blatníku a tím je tenký plíšek pro kontakt s rámem, připevněný nýty k tělesu blatníku. Tento kousek blatníku nevydržel jeden z lesních sjezdů mezi kořeny a šutry, které jsem koloběžce „dopřával“. Mnozí z vás by řekli, že na sjezdy se blatníky nevozí, jenže na našich výletech člověk nikdy neví, co ho během cesty potká – bláto, déšť a kroupy, vlhký asfalt.. Domácí kutil si poradí se vším a pomocí vrtačky, vhodného šroubu, vinklu, několika podložek a matičky vyrobí z blatníku nezničitelný prvek, který jej vždy ochrání před rozmary přírody. K funkčnosti blatníků nemám jakýchkoli výhrad – perfektně odfiltrují ze země všechno, co bychom jinak měli v botě nebo na kalhotech.

jaro před moravským zemským muzeem zelený hrášek z půllitrů nedalekého pivovaru a crazy téže barvy crazyna na cestě ke hradu veveří

Samostatnou kapitolou je stojánek, kterým jsou opatřeny TOP modely ročníku 2014. Na první pohled nepůsobí zrovna esteticky, ale z praktického hlediska je nepřekonatelný. Stojánek drží ve svislé ‚stand-by‘ poloze pružina a je možné jej nohou vykopnout dopředu nebo dozadu do pozice ‚koloběžko stůj‘. Nemusíte řešit, kde koloběžku opřít, zda je po ruce nějaký stojan nebo zeď, zda vám kolobka ujede, spadne, odře lak nebo zánovní fasádu v oblíbené hospůdce – jednoduše parkujete všude, kde je místo. Že je stojánek také dostatečně pevný nám předvedli kluci z Miba na dni otevřených dveří – pevný je v kramflecích nejen s koloběžkou, ale i s dětskou sedačkou vč. mladšího příslušníka Mibo klanu. Drží a nespadne.

strejdo, můžu se projet? věčně blátivé stezky bobravy mibácký stojánek to ustojí všude

O stupátkách Mibo se toho napsalo hodně. Stupátko je prohnuté a svažuje se směrem dozadu, takže patu máte níže, než špičku. Kdo nikdy nejezdil na Mibu, asi si bude muset trochu zvyknout. Mně osobně jízda na tomto stupátku potíže nečinila a ani po několika desítkách kilometrů jsem nepozoroval větší únavu, než na jiných koloběžkách. Světlost je optimální – dobrá na silnici, velmi dobrá v terénu. Díky vyšší světlosti přední části stupátka přejede Crazy nerovnosti bez remcání, ani o nich nevíte. Lesní sjezdy si užíváte a i vzhledem k delšímu rozvoru stroje se cítíte bezpečně a pohodlně.

Představec Zoom a řidítka Kalin jsou v dobré výšce pro postavy snad od 155 do 195 cm. Vyšší jezdci by zřejmě sáhli po jiném představci a využili vyšších řidítek BMX. Dělají se i kratší představce nebo představce s nižším sklonem, preferujete-li řidítka níže, řešení Ahead umožní vybírat z nepřeberného množství variant pro specifické nároky každého z nás. Jelikož jsem na dni otevřených dveří okusil i stroje s řidítky BMX, musím říct, že změna jízdních vlastností je opravdu značná a výsledky experimentování se mnohým může velmi zamlouvat. Použité rohy mi do ruky příliš nesedly, jejich tvar není příliš ergonomický a úhel vúči řidítkům nebyl pro mě ideální. Rohů je ovšem habakuk, a vyměnit je zvládne i prvňáček. Gripy jsou další značně subjektivní záležitostí. Mně použitá ergonomická gelová madla vcelku vyhovovala.

prašné cesty, šotolina, pro crazynu žádná dřina outdoor milujeme cestou k veveří

Na samotný rám dává Mibo záruku 5 let a ví proč – je pevný jako skála. Na koloběžkách jsem najezdil už hodně kilometrů a preferuji jízdu místo pohupování. Pevný rám zajistí, že veškerá energie vložená do odrazu se promění v jízdu výhradně vpřed. Opačná situace je, kdy pružný rám absorbuje kus naší energie a pak se snaží o laškovné kreace. Budu-li se chtít houpat, pořídím si hojdačku.

Koupíte-li si Crazy TOP, získáte za cenu 8.500,- Kč plně vybavenou koloběžku, do níž již nemusíte investovat ani kačku, tedy snad jen abyste vyhověli zákonu o provozu na pozemních komunikacích blikačku dozadu, světýlko dopředu či odrazky do výpletu. Komu nestačí stravovací zařízení po cestě, ten má oproti starým modelům koloběžek Mibo připraveny šroubky na uchycení košíku na lahev. Šroubky jsou samořezné, svou funkci plní, ale je možné díry nechat převrtat na přání za použití podložky na standard.. TOPka váží sakum prásk se vším všudy 9,8 kilogramu. Stejnou hodnotu jsem získal zvážením koloběžky Kostka Hill (model 2012) se stejnými doplňky – stojánkem, plastovými blatníky, rohy, apod.

budoucí cyklostezka na bobravě lávka na první pohled schnellstrasse

Jízdní vlastnosti koloběžky by si měl každý před koupí určitě vyzkoušet, protože co řekne jeden může jiný vnímat jinak. Crazy 16/16 se řadí do kategorie středních a větších koloběžek a její jízdní vlastnosti tomu odpovídají. Oproti menším koloběžkách s dvanáctipalcovými koly nebo i s koly 16/12 palců je Crazy stabilnější, jízda na ní je pohodlná a evokuje pocit většího bezpečí. Tyto vlastnosti uvítáte při výjezdech za město, na delších trasách, při jízdě z kopce. Crazy exceluje na polních cestách nebo šotolině, při sjezdu v lese se řítíte vysokou rychlostí a vaši spokojenost ostatním dokazují čerstvě uvízlé proteiny na zubní sklovině. Stabilitu Crazyny ocení i „nightrideři“ při pozdních návratech domů za „snížené viditelnosti“ 🙂 Ve městě je Crazy také dobrá, nicméně do džungle českého velkoměsta, kde chcete kličkovkat mezi pěšími, auty, psy a šalinami bych osobně volil obratnější stroj – kdo zažil centrum Brna, dá mi asi za pravdu. Vše je určitě o zvyku, ale výhoda malých městských koloběžek oproti větším výletním nebo oproti kolům spočívá právě v obratnosti a hbitosti. Crazy je už jiná třída. To platí i o její váze – do kopce se do toho musíte opřít o něco více, nicméně na rovině se Vám kolobka odvděčí setrvačností a rychlostí, z kopce pevností, stabilitou a bezpečnou jízdou.

falkensteiner weinlehrpfad do služby! na hranici s rakušáky

Koloběžka Mibo Crazy se mnou procestovala kus republiky – z Rožnova se podívala mj. do Brna, kde vedle všemožných kratších výletů absolvovala Jarní cyklojízdu, vyrazila na pivo do Mikulova či Oslavan, pózovala u hradu Veveří, otevírala stezku Brno-Vídeň v Hevlíně, navštívila naše jižní německy mluvící sousedy – historické městečko Laa an der Thaya, zříceninu hradu Falkenstein.. Za těch šest týdnu si procestovala mnoho kilometrů terénem všeho druhu – od luxusního asfaltu brněnské cyklo-dálnice ‚D1‘, přes prašné polňačky u Rajhradu až po nikdy neschnoucí blátivé cesty přírodního parku Bobrava.

Crazy je asi nejuniverzálnější koloběžka, na které jsem jezdil. Při troše personalizovaného tuningu z ní dostanete maximum pro svou oblíbenou jízdní disciplínu. Uvažujete-li nad koloběžkou, která zvládne opravdu hodně a k níž se nemusíte chovat jako k panence z cukru, může být právě Crazyna tou správnou volbou.

Zapůjčilo MIBO, Rožnov pod Radhoštěm
Cena koloběžky: 8.500,- Kč
K zakoupení: http://www.mibo.cz/kolobezky-mibo/top/crazy-top

Pozn. Crazy má také šikovného brášku a tím je Mibo Mastr, jehož v cuku letu složíte do vaku, do vlaku, do auta nebo do skříně. Vzhledem k podobné stavbě obou koloběžek by mohlo z větší části na Mastra sedět výše napsané.

 Publikoval v 11.18

  4 reakcí na “Šest týdnů s Mibo Crazy TOP”

  1. Zdar Petře, viděli jsme se v grill baru v Brně po masarykrunu v 04-2015. Krycí jméno: Opava.

    I když je rezence z roku 2014, plně odpovídá koloběžce Mibo Mastr Top, kterou již od roku 2014 sedlám.

    Btw – pěkný web. Tuším hodně práce.

    Dan

  2. Ahoj Danieli. Rád Tě na svých stránkách vidím a děkuji za pochvalu. Ať se daří!

  3. zdravím,
    mám Crazy top a po necelém roce a cca1500 km začánají být Big Apple docela odrané. Protože mám přes 85 kg a jezdím více silnice, stezka, občas chodník – město i mimoměsto, uvažuji o tom dát tam něco co snese ještě více než 5 barů (i big apple jedou úplně jinak, když jim naložím 5,5 baru :)).
    Našel jsem jen 2 možnosti – Schwalbe Marathon Racer a tu Stridu Innovu – obě jsou do 6 barů, ale pouze 16 x 1,5. S originál Cruiserem, který je 16 x 1,75 uvádí MIBO světlost 4,5 cm (letošní model – nevím, zda model 2014 měl totéž). pokud slezu ještě o čtvrt palce, budu někde na 3,9 cm. Věděl bys, zda takové obutí už někdo vyzkoušel – dá se s tím ještě jet nebo už to bude na hranici použitelnosti? Pak je samozřejmě ještě alternativa Schwalbe Marathon 16 x 1,75, ale tam jsme zase na 5 barech.
    předem dík za reakci
    Pepa
    PS – recenze je fajn a Crazy je super

  4. ahoj pepo a díky za pochvalu.

    schwalbe marathon racer i ty innovy, co se dávají na stridu, jsou výborné pláště, které opravdu valí. snížení oproti big apple je ovšem značné. změřené to přesně nemám, ale třeba na k-bike K7 dopředu místo applu dát nejde, to bych už byl skoro na břiše 🙂 na crazy by jít měly, ale byl by to už spíš silniční speciál, než kolobka do nepohody (a občasného terénu).

    jestli někdo na crazy používá takovéto obutí, nevím. mohu maximálně doporučit vyzkoušet pláště continental tour ride – jsou to také balony, ale prý velmi pevné při stejném tlaku.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Blue Captcha Image
Refresh

*

QR Code Business Card