Led 022014
 

update: článek se stal již značně nepřehledným pro své četné aktualizace. proto jsem shrnul zkušenosti v kratším a údernějším textu konečně funkční ochrana proti defektu na koloběžce 😉

o ochranných prostředcích pro cyklisty se toho napsalo hodně. stále více cyklistů dnes přechází k bezdušovým systémům. koloběžkáři jako minorita jsou ovšem výrobci ignorováni a především na koloběžky s malými koly (12, 16 či 20 palců) moderní vychytávky nenaroubujete.

osobně jsem vyzkoušel na svých strojích K6 a K7 dva různé systémy proti defektu (momentálně fungují oba najednou).

tekutý latex

zde se nejedná ani tak o ochranu proti píchnutí, ale spíše o řešení následku – tekutý latex zacelí díru v duši a při minimální ztrátě tlaku v pneumatice umožňuje poklidný dojezd do cílové rovinky.

zakoupil jsem pro tyto účely prostředek slime, slizkou hustou zeleno-žlutou kapalinu na bázi tekutého latexu.

slime-

slime-

aplikace je jednoduchá – nemusíte sundávat kola – vypustíte duši, odmontujete ventilek a za pomoci přiložené hadičky napustíte kapalinu  do duše. na 12 palcovou duši je vhodné použít 1/3 237 ml lahvičky přípravku slime. máte-li ovšem jen jednu koloběžku 12″/12″, doporučuji použít celé balení – polovinu pro každé kolo.

při propíchnutí je potřeba, aby se kolo točilo a došlo tak k zacelení díry latexem díky odstředivé síle

výhody:

– při minimální ztrátě tlaku v pneumatice umožní dojezd do cíle

– jednoduchá aplikace

– zvyšuje bezpečnost jízdy po defektu, neboť nedojde k tak rychlému úniku vzduchu

nevýhody:

– defekt je vhodné doma zalepit – díra se při přejezdu po nerovnostech může znovu otevřít a dojde k další ztrátě tlaku

– nemáte-li blatníky, přibalte papírové kapesníky, kterými odstraníte kousky zeleného slizu z oděvu 🙂

– lehce změní jízdní vlastnosti

– ucpaný ventilek

– nezabrání defektu

tyre liner – páska proti defektu / propíchnutí

jelikož zima v brně je zátěžovou zkouškou pro každý plášť a nervy cyklisty/koloběžkáře (ostrá posypová drť), rozhodl jsem se vyzkoušet ještě další řešení, které má za cíl zvýšit pravděpodobnost dojezdu z bodu A do bodu B bez nutnosti lepení defektu.

zakoupil jsem výrobek Zéfal Z Liner pro horská kola 26″. jedná se o poddajnou plastovou pásku, která se vkládá mezi plášť a duši a zabraňuje proniknutí ostrých předmětů do duše a tím jejímu propíchnutí.

zéfal z liner

zéfal z liner

verze pro horská kola má váhu 2x 75 gramů, šířku 34 mm, obsahuje dva kotoučky – pro každé kolo jeden. pro 2″ pláště schwalbe big apple mi šíře 34 mm připadá nejvhodnější. zéfal vyrábí ještě další dvě verze – pro treková (27 mm, 2x60g) a silniční kola (19 mm, 2×35 g).

dva kotoučky pro použití na horské kolo mi vystačily na obě koloběžky – K7 i K6 = tři dvanáctipalcová kola a jedno šestnáctipalcové.

aplikace:

je nutné sundat všechna kola a vyndat z nich duše. ostré konce pásku zastřihněte do obloučku, aby samy nezpůsobily defekt. vnitřní stranou pláště veďte pásku a na druhém konci ji opět zastřihněte do obloučku. doporučuji nechat přes sebe trochu přesah – duši to nijak vadit nebude. vložte duši a tu lehce nafoukněte a pásku srovnejte, bude-li to třeba. nasaďte následně plášť, upevněte kolo a doufoukněte na max. 4 bar (60 psi) – údaj doporučený výrobcem.

edit 3.4.2014: tato aplikace se pro malá kola koloběžky (16 a 12 palců) ne zcela osvědčila. výrobce bohužel pásek vyrábí na hranách a koncích ostřejší, tak o něj můžete píchnout zevnitř nebo dokonce na malém kole i naříznout plášť! proto:

alternativní aplikace:

konce pásku zastřihněte rovně (kolmo k delší straně pásku). celý pásek podlepte kobercovou (nebo) jinou lepící páskou, abyste zahladili všechny ostré hrany – tedy podélně i na koncích pásku. takto ošetřený pásek by neměl propíchnout duši ani poškodit plášť. vzhledem k vyšší tloušťce pásku s kobercovkou je ovšem nutné, aby konce pásku nebyly překryté přes sebe, protože byste na rovném povrchu pociťovali zjevné „drncání“ 😉 kobercovku doporučuji umístit směrem k duši tak, aby směrem k duši nesměřovaly žádné ostré výčnělky.

edit 16.5.2014: bohužel i páska podlepená kobercovkou způsobila defekt duše uvnitř pláště. tlak 4 atmosféry je už příliš. tipuji, že páska bude dobře fungovat v horském kole při cca. 3 atm.

edit 16.9.2014: ve dvanáctipalcovém kole se páska z výše uvedeného důvodu neosvědčila. nicméně celé léto mi dobře chrání přední šestnáctipalec.

zde je pěkné montážní video:

v mém postupu jsou oproti návodu od výrobce dvě odlišnosti – po zkušenosti s aplikací doporučuji vyndat duši, jinak se s instalací pásku pěkně natrápíte. dále je dle mého lepší v místě, kde se strany pásky spojují, nechat tyto kousek přes sebe – nevznikne vám tak hluché místo, které díky murphyho zákonům píchnete častěji, než byste čekali. duši ani plášti přesah nikterak vadit nebude. (edit 3.4.2014: neplatí pro alternativní aplikaci)

doplnění, 21.2.2014: ostré konce pásky mohou propíchnout duši – je třeba je opravdu porádně zaoblit a pořádně obrousit smirkovým papírem, také nedoporučuji foukat nad 4 atm.

výhody:

– nepozoruji žádnou změnu jízdních vlastností (edit 3.4.2014: spolu s kobercovkou lehce ano)

– zabrání propíchnutí duše / defektu

– zlepšuje psychické rozpoložení při jízdě 🙂

nevýhody:

– nezabrání bočnímu rozříznutí pláště a duše (ale k tomu při běžné jízdě zase tak často nedochází)

verdikt

kupte pásku.

že je téma defektů aktuální a rozšířené, dokazují i diskuse na faceboooku:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2631616005922&set=gm.458866007505999&type=1

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4268376633114&set=gm.465946856797914&type=1

https://www.facebook.com/groups/kolobezky/permalink/627573167301948/

edit 16.5.2014:i verdikt jsem trochu přehodnotil vzhledem k nabitým zkušenostem. na zimu jednoznačně doporučuji pásku, protože se tak vyhnete častému měnění duše. doporučuji hustit do cca. 3-3,5 atm a páska bude zlatá. na léto ale vyndat a případně dolít slime.

edit 16.9.2014: doporučuji pásku instalovat do kol o průměrech 16 palců a vyšších. ve 12 palcovém kole by možná mohla lépe fungovat užší varianta pásky, ale tu jsme zatím netestovali.

edit 11.12.2014: aktuálně testuji užší pásku – původní pásek jsem zastřihl ze stran a použil ‚kondom‘ z lepící pásky. jsem zvědav, jak si povede ve dvanáctipalcovém kole – zda bude defektům předcházet nebo je způsobovat.

paska-12-palcu

edit 8.1.2015: kondom z lepící pásky bohužel opět na duši udělal šrám. jelikož ale janka v týdnu 3x píchla na dvanáctipalci, testuji dál. mezi pásku a duši nyní přišla jemná textílie – dalo by se použít takřka cokoliv, já využil jednu starou šálu. tak nějak pevně věřím, že toto bude to pravé 🙂 zásadní je textílii přilepit k pásce tak, aby se páska nedostala ke styku s duší a to jak po stranách, tak na koncích.

ochrana v akci:

(Visited 1 182 times, 1 visits today)
 Publikoval v 14.48
QR Code Business Card